کپشن نویسی در عکاسی

در عصر حاضر ، یکی از معضلات بسیاری از عکاسان ، نحوه نگارش کپشن است .

در سطحی بالاتر ، نوشتن کپشنِ عالی ، هنری است که نه تنها به ارزش عکس اضافه میکند بلکه فقط ازبرخی عکاسان بر می آید . مطلبی که در ادامه میخوانید ، شرحی است بر اهمیت کپشن عکس ، روش نوشتن آن و ذکر نکاتی که برای نوشتن یک کپشنِ خوب ، لازم است.

اهمیت کپشن

کپشن خوب میتواند بیننده را به آگاهی بالاتری از آنچه که در عکس میبیند ، برساند .

کپشن خوب میتواند بیننده را علاقمند کند تا در مورد موضوع عکس ، چیزهای بیشتری را جستجو کند و بداند .

بیننده ، ابتدا عکس را میبیند و سپس کپشن را میخواند . اگر کپشن خوبی نوشته شده باشد ،بیننده مجدداً به عکس بر می گردد ( چون چیزهای جدیدی فهمیده که قبلاً نمیدانسته است ).

اگر کپشن و عکس ، مجموعه کامل و خوبی را تشکیل دهند ، بیننده ، عکس را به عنوان سرتیترِ خبرمی بیند و کپشن را به عنوان داستان کامل خبر .

کپشن ، در واقع کامل کننده داستان عکس است.

کپشن ، فرصتی است تا داستان عکس به بهترین وجه کامل گردد .

کپشن ، کاری با مخاطب میکند که عکس به تنهایی قادر به آن نیست .

هدف کپشن نویسی

قدم اول ، شرح و توضیح عکس برای بیننده است . در مرحله بالاتر ، نوشتن توضیحی که دقیق ، جالب و مورد توجه برای بیننده باشد ، چالش اصلی است . در مرحله بعدی ، نوشتن نوعی کپشن که با نشاط ، هیجان انگیز و زنده باشد تا علاوه بر اطلاع رسانی برای بیننده ، او را جذب کند .

عکس _ کپشن نویسی در عکاسی
(زنی که در روز نهم می ۲۱۰۴ در راهپیمایی گرامیداشت داوطلبین جنگ جهانی دوم در جشن VictoryDay در ناحیه کریمه Sevastopol شرکت کرده است، گریه می‌کند. ساکنین عمدتا روسی‌زبان کریمه در ماه مارس طی رفراندومی رای به الحاق به روسیه دادند. )

نُکتـه

چه کسی یا کسانی در عکس هستند ؟ سن ، اسم و شغل افراد حاضر در عکس باید نوشته شود . اگرافراد متعلق به سازمان خاصی هستند ، نام سازمان و عنوان شغلیشان ذکر شود . املای نام افراد بایستی با دقت نوشته شده و در صورت نیاز از خودشان پرسیده شود . برای عکس های کلوزاپ تا ۵نفر ، باید اسم همه را بنویسید . در مورد عکسهای جمعی ، باید توضیحی در مورد افراد بدهید .

چه اتفاقی در عکس افتاده است یا چه اتفاقی در جریان است . کاملاً به صورت اختصاصی مساله راتوضیح دهید . این فرض را فراموش کنید که خودِ مخاطب میتواند حدس بزند چه اتفاقی رخ داده است .

این اتفاق در چه زمانی رخ داده است ؟ از روز و تاریخ استفاده کنید . سال را ذکر کنید . ساعتِ روزمعمولاً لازم نیست ، مگر اینکه برای داستان عکس مهم باشد .

اتفاق عکس در چه جایی رخ داده است ؟ نام محل ، شهر و استان را بنویسید .

اطلاعات اضافی که نشان دهد چرا چنین اتفاقی افتاده است ( مثلاً فقط نگویید که جمعی از مردم در حال راهپیمایی هستند ، بلکه بگویید چرا در حال راهپیمایی هستند ) .

نکات کلیدی برای نوشتن یک کپشن خوب

همواره موقع نوشتن کپشن مجدداً عکس را ببینید ( از حافظهتان استفاده نکنید ) این نکته در عین سادگی ، باعث پیشگیری بسیاری از مشکلات خواهد شد .

هر چقدر اطلاعات بیشتری بدهید ، بهتر است .

به جزئیاتی در عکس اشاره کنید که یک بیننده معمولی به آنها توجه نمیکند .

متن باید بدون غلط املایی باشد .

توضیحات باید دقیقاً با عکس تطابق داشته باشند . اگر از ۵نفر صحبت میکنید ولی در عکس ۶نفرحضور دارند ، این کپشن صحیح نیست .

اگر امکانش باشد ، حتی نقل قولی از فردی که در عکس است ، در کپشن بیاورید .

اگر تکنیک غیرمعمول یا خاصی در عکاسی استفاده کرده اید ، میتوانید در کپشن به آن اشاره کنید.

به نکات واضح در عکس اشاره نکنید ، بطور مثال بیننده میبیند که سوژه در حال قدم زدن است یا روی نیمکت نشسته است . چیزهایی بگویید که بیننده نمیداند یا به آنها توجه نمیکند .

از جملات کامل استفاده کنید .

در مورد عکس هایی که در یک مجموعه هستند ، با هر کپشن ، دکمه ریسِت را نزنید ! اگر در عکس اول از فردی با نام کامل یاد میکنید ، لازم نیست در عکس های دیگر نام کاملش را تکرار کنید . دراینگونه موارد دقت کنید که با یک بسته اطلاعاتی روبرو هستید و کپشنها نیز متناسب با این بسته، ارائه شوند .

فقط به حقایق اشاره کنید . فرضیات خود را از اینکه سوژه عکس چه احساسی دارد یا چگونه فکر میکند ، در کپشن ننویسید . در مورد سوژه یا اتفاقات قضاوت نکنید . چیزهایی را بنویسید که میدانید ، داستان پردازی نکنید .

از طنزپردازی در کپشن بپرهیزید .

از زمان حال برای توصیف عملِ رُخ داده در عکس استفاده کنید . مطلب را به گونهای بنویسید که گویی همین حالا در حال رخ دادن است . چرا که عکس ، نمایانگر لحظه ای از زمان است که ثبت شده است .

اطلاعاتی را به بیننده بدهید که فقط با دیدن عکس نمیتوانند بدست آورند .

بهتر است متن کپشن را با اسامی آغاز نکنید .

در کپشن نویسی از جزء به کل یا از کل به جزء حرکت کنید .

وقتی میخواهید اعضاء یک گروه را معرفی کنید بجای اینکه بگویید از چپ به راست ، فقط بگویید از چپ.

اگر نام افراد برای داستان عکس مهم است ، نام آن ها را بگویید .

نوشتن کپشن را به عنوان یک کار اضافی در نظر نگیرید ، بلکه آن را به عنوان یک ارزش افزوده برای عکس در نظر بگیرید . کپشن مانند خودِ عکس اهمیت دارد . به همان اندازه عکس ، به کپشن اهمیت دهید و آن را از لحاظ کیفیت بررسی کنید .

(در روز دوشنبه، ۱۲ می ۲۰۱۴، اهالی جانپور که در قسمت شمالی استان یوتارپرادش هند قرار دارد، در صف منتظرند تا رای‌شان را به صندوق بیاندازند.)

توصیه پایانی

سعی کنید با کپشن ، داستان عکس را به جلو هدایت کنید . روی کُنش ها در عکس تمرکز کنید و سپس با جملات خود ، این کُنش ها را به حرکت وادار کنید .

سعی کنید با کپشن ، قطعات و تکه های عکس را به هم متصل کنید و مانند یک اِدیتور فیلم ، عکس را تبدیل به یک داستان جذاب نمایید .

کپشنِ خوب ، باید بتواند به بیننده اطلاعات دهد ، او را غافلگیر یا متعجب کند ، او را تحریک کند تا عکس را به دقت ببیند.

مطالب مرتبط

پنج عکس که جهان را تغییر داد.

مجموعه عکس

سیری در تفکر مدرن و عکاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن