برپایی نمایشگاه عکس سارا ساسانی در گالری ابریشم

نمایشگاه عکس انفرادی سارا ساسانی «روزمرگی» با موضوع زنان از 14 الی 30شهریور در گالری ابریشم در حال برگزاری است.

نمایشگاه عکس‌های «روزمرگی» شامل ۲۵ فریم عکس از سارا ساسانی در ابعاد مختلف است ، در این نمایشگاه، علاوه بر نمایش ۲۵ فریم عکس رنگی در ابعاد مختلف، ویدئویی مبتنی بر روایت‌هایی مستند از روزمرگی زنان در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

شرح مجموعه عکس/ روز-مَرگی “به قلم سارا ساسانی”

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: واژگان زيادي در زبان فارسي هستند كه شبيه هم نوشته مي شوند اما معاني متفاوتي دارند. من جمله دو واژه “رو ْزمرِّگي” و “روز-مرگي”؛ از قضا اين دو واژه اين روزها در ايران، علاوه بر شكل واحد، معاني نزديك به هم نيز يافته اند. مجموعى از شرايط، بخش عمده اي از زنان كشور را به روز-مرگي يعني هر روز مردن وا داشته است. آن ها روزها را سپري مي كنند و بدون اينكه منتظر آينده اي بهتر باشند، هر روز در خود و روزانه هايشان دفن مي شوند.

روزهاي زنان مجموعه روز- مرگي بدون هيچ اميدي به آينده تكرار مي شوند و اين روزها آنچنان در پي هم مي آيند كه ناگهان زمين تمام وجود آنها را در خود مي بلعد و مدفون مي كند. آنها راه مي روند،كار مي كنند، مي بينند، مي شنوند اما نمي دانند كه روز بيش از پيش در عمق نااميدي و بي فرجامي دفن مي شوند.

دفن شدن نشانه مرگ است و اين زنان در تلي از خاك قرار مي گيرند و هر روز بر اثر روزمرگي به روز-مرگي دچار مي شوند. در اين ميان زناني هم هستند كه تلاش مي كنند به مرگ ناشي از روزمرگي گرفتار نشوند.

بیوگرافی

سارا ساسانی ،متولد سال ۱۳۶۴ در تهران، فوق لیسانس جامعه شناسی و پژوهش هنر است و سابقه تدریس در دانشگاه های هنر در زمینه عکاسی و جامعه شناسی هنر دارد.او از سال 1382 تاکنون،4 نمایشگاه انفرادی و بیش از 50 نمایشگاه گروهی عکس و اینستالیشن ” در ایران، امریکا ،اتریش ،فرانسه،آلمان ،ایتالیا،بلژیک و گرجستان” و همچنین دو جلد کتاب با عناوین “یزد من” و “زمستان” و همچنین تالیف چندین مقاله در زمینه جامعه شناسی هنر را در کارنامه کاری خود دارد.

نگاهی به مجموعه عکس روز-مَرگی

سارا ساسانی در این مجموعه عکس،نگاهی کاملا انتقادی به شرایط کنونی جامعه و ارتباطش با زنان دارد.این پروژه از زمان ایده تا اجرا و مرحله ارائه یکسال به طول انجامیده است.عکاس برای نگاه انتقاد گونه خود به زندگی زنان ،از عنصر “خاک” استفاده کرده است.خاک در این مجموعه نمادی از مرگ ،خاموشی و نابودی است.

عکاس در این مجموعه ،زنان را در موقعیت های مختلف و در حین فعالیت های روزمره نشان می دهد.و در عین حال به فعالیت عبث و بیهوده این زنان اشاره دارد.سارا در این مجموعه برای تاکید بر بی سرانجامی آینده زنان ،علاوه بر استفاده از عنصر خاک ،تعمدا از فضاهای بی رنگ و خاکستری بهره برده است. که کنایه به زیستن همراه مرگ را داراست.

2 عکس پایانی این مجموعه، یکی تعدادی زن در یک قاب ، که نماینده زنان معاصر هستند که در فضای مه آلود و کاملا خاکستری رو به نیستی و پوچی می روند. که استعاره ای از آینده مبهم این زنان است.

و در عکس آخر خاک هایی که حکایت از آینده این زنان است.

سبک عکاس در این مجموعه عکس ، استیج است.و اغراقی که در بعضی از عکس ها وجود دارد ، آن ها رابه فرا واقعی و سوررئال نزدیک می کند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن